ЯК ЗАОХОЧУВАТИ ПІДЛІТКІВ
Вчителі хвалять своїх учнів за виконану домашню роботу, хорошу поведінку і активність на уроці. Однак існує думка, що заохочувати потрібно тільки дошкільнят та молодших школярів, а ось з підлітками це не так вже й потрібно. Насправді, ця думка помилкова, оскільки заохочувати і хвалити підлітків вкрай важливо.
Чому хвалити підлітків важливо?
По-перше, похвала за старання допомагає учням прикладати більше зусиль до виконання роботи. Підлітки, в силу своїх вікових особливостей, часто мають проблеми з концентрацією уваги, самоорганізацією. Виконати домашню роботу і не відволікатися в процесі уроку може бути для них справжнім випробуванням. Похвалити і заохотити їх в цьому випадку потрібно обов’язково.
По-друге, це безумовно мотивація до подальшої активної роботи. Особливо якщо обрана система заохочення містить елементи Гейміфікація або представлена у вигляді челенджу.
По-третє, система заохочень вчить підлітків цілепокладання. Система зазвичай має на увазі більш дрібні етапи, які потрібно пройти, щоб домогтися результату і отримати приз в кінці шляху. Знання цього принципу допоможе підліткам легко добиватися цілей в реальному житті.
По-четверте, система заохочень створює ще один елемент рутини уроку, може допомагати розширювати лексичний та граматичний запас учня, а також містити елемент повторення (наприклад, якщо вона включає в себе щось з пройденого матеріалу).
Яку систему заохочення можна запропонувати підліткам?
Колекціонування
Почати можна із стандартних стікерів. Спробуйте видавати учням стікери за виконану домашню роботу, правильні відповіді на уроці (для цього найкраще завести окремий листок або файл, куди підлітки зможу складати стікери), активну роботу на уроці. Після цього має бути заохочення: наприклад, якщо учень зібрав 5 стікерів за урок, то він звільняється від домашньої роботи / робить менше домашнього завдання. Замість стікерів можна використовувати, зображення улюблених супергероїв / героїв фільмів, стилізацію під комп’ютерні ігри. Використовувати можна як систему заохочення одному учневі, так і групі.
Бали
“Вести рахунок” підлітку може бути цікавіше, простіше і “солідніше”, ніж збирати стікери / картинки. Поставте учням певну мету, наприклад: ми проводимо чаювання / урок по Гаррі Поттеру / дивимося відео про котиків / стрім улюбленої гри замість традиційного уроку, коли вони набирають “N” балів. За кожен урок / завдання давайте учневі / групі певну кількість балів (найкраще записувати їх на окремій дошці, аркуші або в гугл-таблиці). Чим швидше вони наберуть потрібну кількість балів, тим швидше вони отримають обраний ними приз.
Трекери
Це може бути вже звичний трекер, а може щось більш креативне: карта скарбів, космічний шлях і так далі. Учні будуть самостійно відзначати пункти в трекері. В кінці позначеного маршруту ви можете разом обговорити результати і перейти до бажаного нагородження.
Що може бути нагородою?
У центрі системи заохочення знаходиться нагорода, адже саме вона представляє найбільший інтерес для підлітків. Так чим можна нагородити?
Звільнення від домашньої роботи
Навіть від самої креативної і цікавої домашньої роботи (накшталт, проект про улюбленого блогера) учні іноді будуть раді відмовитися. В якості нагороди ви можете дати їм один або кілька уроків вільних від виконання домашнього завдання. Однак робити це потрібно тільки в тому випадку, якщо учень добре засвоїв пройдену тему. В інших же випадках краще не нехтувати домашньою роботою, допустимо скоротити її обсяг або замінити завдання на більш креативні та цікаві учневі.
Тематичні уроки
Квести, вікторини, уроки-пригоди або ж уроки за межами класного кабінету (наприклад, в парку) – все це може послужити відмінною нагородою за старання. 10 хвилин вільного спілкування Якщо учні мають можливість заробити “поощрялку” на кожному уроці, то це може бути 10 хвилин вільного спілкування на теми, які цікаві учням, настільні ігри, онлайн-ігри, перегляд та обговорення трейлерів і так далі.
Найголовніше – спостерігати за своїми учнями. Навіть “важкі” підлітки будуть раді похвалам, заохоченням і вже тим більше приємному сюрпризу від вчителя.