Рекомендації вчителям щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників
- Демонструвати віру в успіх дитини.
- Звертатися до учнів на ім’я.
- Використовувати «горизонтальні» жести й відкриту позицію у взаємодії з учнями.
- Контролювати силу та інтонацію голосу. У період адаптації у дітей чутливість до таких факторів ще вища.
- Запобігати частому використанню в мовленні слів-заперечень.
- Відокремлювати оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.
- Уникати групової критики дитини або її роботи, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
- Порівнювати якість роботи дитини тільки з її попередніми роботами. Наголошуючи на помилках, слід окреслити шлях до успіху.
- Акцентувати увагу учня на його успіхах, перемогах. Створювати ситуації успіху.
- Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом.
- Підтримувати й заохочувати прояви активності в роботі на уроці у скутих, соромливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на успіхи таких дітей, підвищувати їхній статус у класі.
- Певний період краще не наполягати на публічних виступах і відповідях тривожних, невпевнених учнів. Невдалий виступ або відповідь перед класом може зафіксувати страх, підвищити загальний рівень тривожності.
- Чітко пояснювати всі вимоги до предмета й систему оцінювання досягнень.
- Здійснювати заходи щодо забезпечення наступності вимог до учнів під час переходу до середньої школи. Наприклад, взаємне відвідування уроків учителями молодшої й середньої школи у 4-5-х класах.
- Протягом першого півріччя під час планування уроків необхідно враховувати, що швидкість читання й письма, а також навички самоорганізації в роботі у п’ятикласників ще невисокі.
- Приділяти особливу увагу учням «групи ризику» щодо дезадаптації. Консультуватися зі шкільним психологом, організовувати взаємодію з батьками таких учнів.
- Для формування сприятливого психологічного клімату в класі, навчання конструктивних способів взаємодії проводити заняття у тренінговій формі за темами: «Що таке дружба», «Як спілкуватися ефективно», «Як презентувати себе» і т. ін.
- Здійснювати психолого-педагогічну просвіту батьків шляхом проведення батьківських зборів за темами: «Психологічні особливості п’ятикласників», «Адаптація учнів до нових умов навчання й виховання в середній школі», «Конструктивна взаємодія батьків з підлітком» і т. ін.
- Ураховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості учнів.
- Вибудовувати взаємодію вчителя й учнів на основі співробітництва.