Автор: Олена Іванівна Опубліковано: 01.08.2019

Рекомендації вчителям щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників

  • Демонструвати віру в успіх дитини.
  • Звертатися до учнів на ім’я.
  • Використовувати «горизонтальні» жести й відкриту позицію у взаємодії з учнями.
  • Контролювати силу та інтонацію голосу. У період адаптації у дітей чутливість до таких факторів ще вища.
  • Запобігати частому використанню в мовленні слів-заперечень.
  • Відокремлювати оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.
  • Уникати групової критики дитини або її роботи, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
  • Порівнювати якість роботи дитини тільки з її попередніми роботами. Наголошуючи на помилках, слід окреслити шлях до успіху.
  • Акцентувати увагу учня на його успіхах, перемогах. Створювати ситуації успіху.
  • Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом.
  • Підтримувати й заохочувати прояви активності в роботі на уроці у скутих, соромливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на успіхи таких дітей, підвищувати їхній статус у класі.
  • Певний період краще не наполягати на публічних виступах і відповідях тривожних, невпевнених учнів. Невдалий виступ або відповідь перед класом може зафіксувати страх, підвищити загальний рівень тривожності.
  • Чітко пояснювати всі вимоги до предмета й систему оцінювання досягнень.
  • Здійснювати заходи щодо забезпечення наступності вимог до учнів під час переходу до середньої школи. Наприклад, взаємне відвідування уроків учителями молодшої й середньої школи у 4-5-х класах.
  • Протягом першого півріччя під час планування уроків необхідно враховувати, що швидкість читання й письма, а також навички самоорганізації в роботі у п’ятикласників ще невисокі.
  • Приділяти особливу увагу учням «групи ризику» щодо дезадаптації. Консультуватися зі шкільним психологом, організовувати взаємодію з  батьками таких учнів.
  • Для формування сприятливого психологічного клімату в класі, навчання конструктивних способів взаємодії проводити заняття у тренінговій формі за темами: «Що таке дружба», «Як спілкуватися ефективно», «Як презентувати себе» і т. ін.
  • Здійснювати психолого-педагогічну просвіту батьків шляхом проведення батьківських зборів за темами: «Психологічні особливості п’ятикласників», «Адаптація учнів до нових умов навчання й виховання в середній школі», «Конструктивна взаємодія батьків з підлітком» і т. ін.
  • Ураховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості учнів.
  • Вибудовувати взаємодію вчителя й учнів на основі співробітництва.