Рекомендації вчителям щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників
- Демонструвати віру в успіх дитини.
 - Звертатися до учнів на ім’я.
 - Використовувати «горизонтальні» жести й відкриту позицію у взаємодії з учнями.
 - Контролювати силу та інтонацію голосу. У період адаптації у дітей чутливість до таких факторів ще вища.
 - Запобігати частому використанню в мовленні слів-заперечень.
 - Відокремлювати оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.
 - Уникати групової критики дитини або її роботи, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
 - Порівнювати якість роботи дитини тільки з її попередніми роботами. Наголошуючи на помилках, слід окреслити шлях до успіху.
 - Акцентувати увагу учня на його успіхах, перемогах. Створювати ситуації успіху.
 - Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом.
 - Підтримувати й заохочувати прояви активності в роботі на уроці у скутих, соромливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на успіхи таких дітей, підвищувати їхній статус у класі.
 - Певний період краще не наполягати на публічних виступах і відповідях тривожних, невпевнених учнів. Невдалий виступ або відповідь перед класом може зафіксувати страх, підвищити загальний рівень тривожності.
 - Чітко пояснювати всі вимоги до предмета й систему оцінювання досягнень.
 - Здійснювати заходи щодо забезпечення наступності вимог до учнів під час переходу до середньої школи. Наприклад, взаємне відвідування уроків учителями молодшої й середньої школи у 4-5-х класах.
 - Протягом першого півріччя під час планування уроків необхідно враховувати, що швидкість читання й письма, а також навички самоорганізації в роботі у п’ятикласників ще невисокі.
 - Приділяти особливу увагу учням «групи ризику» щодо дезадаптації. Консультуватися зі шкільним психологом, організовувати взаємодію з батьками таких учнів.
 - Для формування сприятливого психологічного клімату в класі, навчання конструктивних способів взаємодії проводити заняття у тренінговій формі за темами: «Що таке дружба», «Як спілкуватися ефективно», «Як презентувати себе» і т. ін.
 - Здійснювати психолого-педагогічну просвіту батьків шляхом проведення батьківських зборів за темами: «Психологічні особливості п’ятикласників», «Адаптація учнів до нових умов навчання й виховання в середній школі», «Конструктивна взаємодія батьків з підлітком» і т. ін.
 - Ураховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості учнів.
 - Вибудовувати взаємодію вчителя й учнів на основі співробітництва.